Table of Contents Table of Contents
Previous Page  191 / 228 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 191 / 228 Next Page
Page Background

el sanatları

Bıçağı, dik tutarak yüzeyden zemine doğru işlenen düz satıhlı derin oyma, bıçakla serbest el hareketleriyle gerçekleştirilen yuvarlak

satıhlı derin oyma ve daha da derin oyularak zeminden belli parçaların çıkarılmasıyla yapılan, dantel görünümü veren şebekeli derin

oyma (ajur) ile tezyin edilmiş parçalardan bu sanatın ustalarının el maharetini anlayabiliriz.

GELENEK MARAŞ’TA SÜRÜYOR

Selçuklulardan bu yana özellikle mimari

eserlerin iç ve dış kısımlarında bu sanata

şahit olmak mümkün. Osmanlı Devleti

zamanında ise bu sanat en yüksek

seviyesine ulaştı. Minberler, rahleler,

tavanlar, kapılar, pencereler, oyma beze-

meleri, mezar taşları, çeşmeler, gelinlik

sandıkları, gömme dolap kapıları, lamba

iskemleleri, mücevher kutuları, kral

tahtları, ahşap beşikler ve sofra altlıkları

gibi birçok yerde ahşap oyma sanatı-

nın en göz alıcı örnekleri yıllar boyunca

hayat bulmuş. İşlemelerde rumî ve hataî

denilen çiçek ve hayvan şekillerinin stilize

edilmesinden meydana gelen tezyini

motifler kullanılmış.

Ahşabın oyma sanatı bugün ise çoğu

Kahramanmaraşlı ustaların eliyle devam

ettiriliyor. Anadolu’da oymacılık sa-

natında en gelişmiş illerimizden birisi

olan Kahramanmaraş’ta ceviz ağacın-

dan yapılan oymalı çeyiz sandıkları,

camekânlar, mücevher kutuları, ayna-

lıklar, sehpa, tepsi gibi eşyalar ahşabın

sıcaklığını, sahiciliğini tıpkı dedelerimiz,

ninelerimiz gibi hissetmemizi sağlıyor.

Üzerindeki süslemelere dalıp gittiği-

miz bir kalemlik, bir oymalı sehpa bize

ağacının hikâyesini, dallarında kuşların

neşelendiği günleri de anlatıyor aynı

zamanda. Ama tarihi en çok yaşını gizle-

yemeden yaşayan, üzeri zengin beze-

melerle kaplı, nakış nakış işlenmiş, orada

öylece bir sabır ve sanat abidesi olarak

duran kapılar da aramak lazım.

189