Table of Contents Table of Contents
Previous Page  363 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 363 / 388 Next Page
Page Background

haber

sanatlarının kökenlerinde, daha sağlıklı bir

beden ve ruh için arayışlarını aralıksız sür-

düren Shaolin Tapınağındaki Hintli rahip Ta

Mo’nun izleri ile karşılaşıyoruz.

Tai Chi için sıklıkla dile getirilen ve yüz

yıllar öncesine uzanan efsaneyi de anlat-

mak istiyorum size. Çinli rahip Chang San

Feng, bir sabah Wudang Dağı eteklerindeki

Shaolin Tapınağı’nda meditasyon yaparken

çok ilginç bir olaya tanık olur. Bir saksağan

ve bir yılan kavgaya tutuşmuşlardır. Rahip

bu iki hayvanın ölümüne dövüşünü izleme-

ye başlar. Saksağan kanatlarını sonuna dek

açmış, ani ve sık hareketler yapmakta, hızlıca

gagasını ileri uzatıp çekmekte ve aralıksız

zıplamaktadır. Buna karşın yılan, saksağanın

her atağında yumuşak bir biçimde sağa ya da

sola kaçmakta, bu arada dairesel hareketler

çizmekte, avantajlı konumunu kaybetmeden

bu sakin kıvraklıkla kuşun açığını yakalamayı

beklemektedir. Chang San Feng, daha atak

görünen saksağanın aksine, sertlik karşısında

yumuşaklığın daha büyük güç verdiğini ve

yılanın bu dövüşü kazanacağını düşünerek,

direk saldırı yerine dönerek savunma tek-

niklerini içeren ilk on üç hareketi kapsayan

T’ai Chi Ch’uan’ın temellerini atar. Bir diğer

söylence ise bu sanatı Çinlilerin en eski ina-

nışlarından Taoizm’e kadar dayandırır.

Tarihçe

Chang’ın büyük torunlarından Chen Wang

Ting ilk dövüş kurgularını ortaya çıkartmış

ve aile içinde öğretinin devamını sağlamış-

tır. Daha sonra 19. Yüzyıl başlarında aileden

olmayan Yang Lu Chan, sanatın inceliklerini

öğrenerek dünyaya tanıtmıştır. Günümüzde

uygulanan hareketler de, Yang Lu Chan’ın

kendi yorumlarını eklediği ‘Yang Stili’ olarak

bilinir. Daha sonra da, Yang’ın ailesinden bu

sanatı öğrenen üstadlar, Wu Hao, Wu ve Sun

adı altında farklı uygulamaları geliştirmişler-

dir.

Gölge Boksu

Popüler kültürde bu meditasyona ‘Gölge

Boksu’ denmesinin nedenlerini de gittiğim

coğrafyalarda araştırdım, bu sanatı öğreten

ustalarla konuştum. Hepsinin kendi içinde

doğru ve kapsamlı ayrı ayrı açıklamaları oldu

ama, toparlamam gerekirse sorumun yanıtını

kişinin kendi öƨesini bastırabilmesi, acele

etmeden ve sabır gösterek bedenini kontrol

361