haber
sanatlarının kökenlerinde, daha sağlıklı bir
beden ve ruh için arayışlarını aralıksız sür-
düren Shaolin Tapınağındaki Hintli rahip Ta
Mo’nun izleri ile karşılaşıyoruz.
Tai Chi için sıklıkla dile getirilen ve yüz
yıllar öncesine uzanan efsaneyi de anlat-
mak istiyorum size. Çinli rahip Chang San
Feng, bir sabah Wudang Dağı eteklerindeki
Shaolin Tapınağı’nda meditasyon yaparken
çok ilginç bir olaya tanık olur. Bir saksağan
ve bir yılan kavgaya tutuşmuşlardır. Rahip
bu iki hayvanın ölümüne dövüşünü izleme-
ye başlar. Saksağan kanatlarını sonuna dek
açmış, ani ve sık hareketler yapmakta, hızlıca
gagasını ileri uzatıp çekmekte ve aralıksız
zıplamaktadır. Buna karşın yılan, saksağanın
her atağında yumuşak bir biçimde sağa ya da
sola kaçmakta, bu arada dairesel hareketler
çizmekte, avantajlı konumunu kaybetmeden
bu sakin kıvraklıkla kuşun açığını yakalamayı
beklemektedir. Chang San Feng, daha atak
görünen saksağanın aksine, sertlik karşısında
yumuşaklığın daha büyük güç verdiğini ve
yılanın bu dövüşü kazanacağını düşünerek,
direk saldırı yerine dönerek savunma tek-
niklerini içeren ilk on üç hareketi kapsayan
T’ai Chi Ch’uan’ın temellerini atar. Bir diğer
söylence ise bu sanatı Çinlilerin en eski ina-
nışlarından Taoizm’e kadar dayandırır.
Tarihçe
Chang’ın büyük torunlarından Chen Wang
Ting ilk dövüş kurgularını ortaya çıkartmış
ve aile içinde öğretinin devamını sağlamış-
tır. Daha sonra 19. Yüzyıl başlarında aileden
olmayan Yang Lu Chan, sanatın inceliklerini
öğrenerek dünyaya tanıtmıştır. Günümüzde
uygulanan hareketler de, Yang Lu Chan’ın
kendi yorumlarını eklediği ‘Yang Stili’ olarak
bilinir. Daha sonra da, Yang’ın ailesinden bu
sanatı öğrenen üstadlar, Wu Hao, Wu ve Sun
adı altında farklı uygulamaları geliştirmişler-
dir.
Gölge Boksu
Popüler kültürde bu meditasyona ‘Gölge
Boksu’ denmesinin nedenlerini de gittiğim
coğrafyalarda araştırdım, bu sanatı öğreten
ustalarla konuştum. Hepsinin kendi içinde
doğru ve kapsamlı ayrı ayrı açıklamaları oldu
ama, toparlamam gerekirse sorumun yanıtını
kişinin kendi öƨesini bastırabilmesi, acele
etmeden ve sabır gösterek bedenini kontrol
361




