Table of Contents Table of Contents
Previous Page  364 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 364 / 388 Next Page
Page Background

haber

362

altına alabilmesi, ve bunu adeta ‘kendi gölgesi

ile savaşırcasına’ yapıyor olmasında bulduğu-

mu söyleyebilirim.

Konuklarımın en çok merak ettikleri konu,

‘Martial Arts’ olarak bilinen diğer savaş sa-

natları, veya savunma felsefeleri ile T’ai Chi

Ch’uan arasındaki önemli farklardır. Kısaca

söylemem gerekirse T’ai Chi, yumuşak stile

sahip tek dövüş tekniğidir. Çünkü uygulamada,

tüm kaslar gevşemekte ve yumuşamaktadır.

Diğer dövüş sanatlarında ise tüm kaslar en

gergin oldukları konumlarda kullanılır.

T’ai Chi Ch’uan Yumu

û

akl

ığı

Sizleri duyar gibiyim. Son derece sert dövüş

tekniklerine karşı, T’ai Chi nasıl başarılı ola-

bilir? Gelin arzu ederseniz bu yanıtın izlerini

felsefenin kendi içerisinde arayalım.

Bizim park ve bahçelerde gördüğümüz aslında

bu sanatın çok küçük bir bölümü, hatta

başlangıcıdır. İleri tekniklerde eğitimler silahlı

dövüş, ellerle rakibi uzak tutma, itme, nefes

tekniklerini geliştirme, gücü koruma, hız

kazanma, değişik savunma setleri ve yeri geldi-

ğinde serbest dövüş inceliklerine kadar uzanır.

Modern uygulamalarda yirmi dört standart set

vardır ve öğrencilere üçer adet sekizlik gruplar

altında öğretilir. T’ai Chi günümüzde sık

antrenman ve aralıksız eğitim isteyen bir spor

türüne dönüşmüştür. Bilgi ve antrenmana da

esnetme çalışmaları ile kondüsyon egzersizleri

eşlik etmektedir. Hızlı ve bilinçsizce yapılan

çalışmalarda, ciddi eklem sorunları ortaya

çıkabilmektedir.

Yumuşaklığa gelince… Burada eşitlik, ‘güçsüz

ve yumuşak olanın sert ve dayanıklı olana karşı

koyabilmesi ve yenebilmesi’ üzerine kurul-

muştur. Anahtar kelime ise ‘boyun eğmek’tir.

Boyun eğmek, teslim olma anlamından çok,

denetimli bir biçimde ‘düşmanın gücüne önce

uyum sağlamak, daha sonra düşmanın gücünü

kullanarak onu yenmek’ anlamında düşünül-

melidir.

Yıllar önce aynı soruyu ben de bir T’ai Chi

üstadına sorduğumda bana çok ilginç bir

yanıt vermiş, ‘T’ai Chi Ch’uan sanatını çok iyi

bilen bir rakip ile savaşmak, bir ipte asılı olup

sallanan bir çarşafı yumruklamaya çalışmaktır’

demişti.

Bu savunma sanatı, doğadaki en duru mad-

de olan suyu örnek alır. İşte su da akışkan,

yumuşak ve ilk bakışta dayanıksızdır. Ama

T’ai Chi dövüşçüsü adeta su gibi kıvrılır, döner,

yumuşak hareketlerle düşmanının boşlukları-

na dolar. Rakip kendisini tutmaya çalıştığında

ise yine su gibi avuçlarının ve yumruklarının

arasından akar gider.

Bu nedenle ustalar öğrencilerini ileri savaş