Table of Contents Table of Contents
Previous Page  308 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 308 / 388 Next Page
Page Background

haber

306

Fuarcılıkta müşterinin aradığı şeylerden birinin de istikrar olduğu

akıldan çıkarılmamalıdır. Mesela MOBSAD ve üyeleri hiç aralıksız

on yıl boyunca tüm olumsuz konumuna rağmen Hall 5 konusunda

ısrar ederek bu salonu bir marka haline getirmişlerdir. Artık özellikle

ihracat müşterisi adını hatırlayamayacağı kadar çok(beş yüzden fazla)

firmanın katıldığı bir fuarda sadece Hall 5 ya da MOBSAD Salonu’na

ne bulacağını bilerek geliyor. Bu sebatı diğer firmaların da gösterme-

si yerinde olacaktır. Her yıl başka bir salonda katılıp, kendisini eski

yerinde arayan zamanı kısıtlı müşteriyi zora sokmaktan ya da bir yıl

katılıp bir yıl katılmaktan vazgeçen istikrarsız imajıyla güvenilmez bir

intiba doğurmaktan kaçınmaları gerekir.

Bir başka konu da sektörün nasıl ve ne yönde büyüyeceğidir. Bilindiği

gibi İstanbul, Ankara, İnegöl, Kayseri, İzmir gibi illerde farklı özel-

likleriyle kendini kabul ettirmiş mobilya tarzları ve üretim modelleri

var. Bunların herhangi birini yanlış diye değerlendirmektense temel

eksiklerini bir daha hatırlayalım. İstanbul ve Ankara İzmir’in ortak

kaderi Modoko, Masko, Siteler, Karabağlar gibi bilinen merkezlere

rağmen genelde dağınık hatta çoğunlukla artık merdiven altı sayılan

mahalle aralarında imalat yapılmaya çalışılmasıdır. Bu üç büyük ilin

mobilya ihtisas organize sanayi bölgesi yoktur ve yapılan temaslara

rağmen bu konuda pek ümitte yok gibidir. Ayrıca bu üç ilde en geliş-

miş iller arasında yer aldığı için hiçbir bölgesel teşvikten yararlana-

madığı gibi en pahalı enerji ve belediye hizmetlerini almaktadır.

Bugün sadece İstanbul’da farklı firma ve kurumların desteğiyle

önemli sayıda Mobilya AVM projeleri gündemdedir. Doğru yöne-

tilirse başarılı olabileceğine inandığımız bu tarz projeler konunun

üst yapı bölümüne odaklanırken, başta üretim yerleri ve koşulları

ile tedarik zincirinin yapısı gibi alt yapı ve organizasyon sorunları

çözülmeden eksik kalacaktır.

Ayrıca işletmelerin çoğunun KOBİ’nin K’sini ifade eden küçük işlet-

melerden oluşmasının çeşitli avantajlarını kullanacak kümelenme

modelleri geliştirilmesi de önemli bir merhale olacaktır. MOBSAD

gibi çatılar altında birleşen firmaların kuracakları sektörel dış ticaret

şirketleri, ortak satın alma mekanizmaları, hatta ortak makine kullanı-

mı ve üretim yapmaya başlaması ile münferit güçlerinin çok ötesinde

projelerin tarafı olma şansını beraberinde getirir. Örneğin Dubai’de

beş bin odalı bir otelin mobilya ve dekorasyon işini tek başına yapabi-

lecek bir firma yokken, birbirini tamamlayan firmaların oluşturacağı

konsorsiyumlar pekâlâ bu yükün altından başarıyla kalkabilirler.

Bu satırların yazarına göre mobilya sektörü maliyet liderliğine

değil tasarım ve marka gücüyle katma değere odaklanırsa yukarıda

uzun uzun bahsettiğimiz ama bir türlü gerçekleşmeyen hedeflerin

tümünü yakalayabilir.