gezi
galata köprüsü
325
Köprü geçiş ücretleri:
Serbest:
Ordu ve kanun uygulayıcı personel, görevdeki
yangın söndürücüler, rahipler
5 para:
Yayalar
10 para:
Sırtı yüklü insanlar
20 para:
Sırtı yüklü hayvanlar
100 para:
At arabası
3 para:
Koyun, keçi ve diğer hayvanlar.
Yıllar içinde Cisr-i Cedid’in yerine yeni Galata
köprüleri yapılmakla beraber, köprü geçiş ücreti 31
Mayıs 1930’a kadar köprünün her iki sonunda ayak-
ta duran beyaz üniformalı memurlarca toplandı.
Köprüye ‘Cisr-i Cedid’, ‘Valide Köprüsü’, ‘Yeni
Köprü’, ‘Büyük Köprü’, ‘Yeni Cami Köprüsü’, ‘Gü-
vercinli Köprü’ adları takılmıştı. Köprünün Karaköy
tarafında, yeni köprünün Sultan Abdülmecid Han
tarafından inşa ettirildiğini belirten Şinasi’nin bir
beyti vardı. Köprünün üzerinden ilk geçen Sultan
Abdülmecid idi. Altından geçen ilk gemi ise Fransız
kaptan Magnan’ın kullandığı Cygne gemisi oldu. İlk
üç gün köprü geçişi parasız idi. 25 Ekim 1845’de
Denizcilik Bakanlığı tarafından toplanan ve mürü-
riye olarak bilinen köprü geçiş ücreti toplanmaya
başlandı.
İKİNCİ KÖPRÜ
Bu köprü Sultan Abdülaziz’in (1861-1876) emri
üzerine, III. Napolyon’un İstanbul ziyaretinden he-
men önce Ethem Pertev Paşa tarafından inşa edildi
ve 1863’de yerine yerleştirildi.
ÜÇÜNCÜ KÖPRÜ
1870 de bir Fransız şirketi Forget et Chantiers de
la Mediteranee ile üçüncü köprünün yapımı için
bir sözleşme imzalandı. Ancak Fransa ile Almanya
Leonardo da Vinci, padişaha bir Haliç Köprüsü tasarımı sundu. Altın Boy-
nuz için hazırlanan köprü tek açıklıklı 240 metre uzunluğunda ve 24 metre
genişliğinde idi. Yapılmış olsaydı dünyadaki en uzun köprü olacaktı.




