Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  331 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 331 / 388 Next Page
Page Background

gezi

galata köprüsü

329

BUGÜN

Beşinci Galata Köprüsü, bir önceki köprünün

birkaç metre kuzeyinde STFA şirketi tarafından

inşa edildi. İnşaatı 1994 Aralık ayında tamamlanan

köprü, diğerleri gibi Eminönü ve Karaköy’ü birbirine

bağlıyordu. Tasarımı ve teftişi GAMB (Göncer Ayalp

Engineering Company) tarafından yapıldı. Beşinci

Galata Köprüsü 490 metre uzunluğunda ve 80

metrelik kısmı açılabilen bir baskül köprüdür. Köp-

rünün yüzeyi 42 metre genişliğindedir ve her yöne

doğru 3 şeritli bir yol ve bir yaya yolu bulunmakta-

dır. Tramvay hattının Kabataş’a kadar uzatılması

sonucu, köprünün ortasındaki iki şerit tramvay

yoluna ayrılmıştır. Bu köprü, Norwich’deki Trowse

Köprüsü ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki birkaç

köprünün yanı sıra, dünyada üzerinden tramvay

geçen ender baskül köprülerden biridir. Ancak köp-

rünün böyle bir eklentiye uygun olarak tasarlanma-

ması nedeniyle, tramvay yolu inşaatı birçok soruna

neden oldu. Kapakları açılıp kapandığında, hatların

birbirine tam olarak değmemesi bu sorunların

başında geliyordu. Köprünün altındaki lokanta ve

market kısmı 2003’de açıldı.

KÜLTÜR

Bugün İstanbul’un geleneksel

ikonlarından biri haline gelmiş

Galata Köprüsü, Yeni İstanbul

(Karaköy, Beyoğlu, Harbiye) ve

Eski İstanbul’u (Sultanahmet,

Fatih, Eminönü) birbirine bağ-

ladığı için “iki kültürü birbirine

bağlayan köprü” simgeselliğini

taşımaktadır. Peyami Safa’nın

romanı “Fatih Harbiye” de, Fatih

İlçesi’nden Harbiye’ye köprü yolu

ile giden bir kimse farklı uygarlık

ve farklı kültürü ayaklarına

yerleştirir der. Galata Köprüsü ta-

sarım olarak başka köprülerden

pek farklı olmasa da (hatta ör-

neğin Paris ya da Budapeşte’nin

köprülerine göre oldukça sıkıcı

bir tasarıma sahip olsa da) kül-

türel değeri nedeniyle pek çok

edebiyatçı, ressam, yönetmen ve

oymacıya konu olmuştur.