gezi
galata köprüsü
329
BUGÜN
Beşinci Galata Köprüsü, bir önceki köprünün
birkaç metre kuzeyinde STFA şirketi tarafından
inşa edildi. İnşaatı 1994 Aralık ayında tamamlanan
köprü, diğerleri gibi Eminönü ve Karaköy’ü birbirine
bağlıyordu. Tasarımı ve teftişi GAMB (Göncer Ayalp
Engineering Company) tarafından yapıldı. Beşinci
Galata Köprüsü 490 metre uzunluğunda ve 80
metrelik kısmı açılabilen bir baskül köprüdür. Köp-
rünün yüzeyi 42 metre genişliğindedir ve her yöne
doğru 3 şeritli bir yol ve bir yaya yolu bulunmakta-
dır. Tramvay hattının Kabataş’a kadar uzatılması
sonucu, köprünün ortasındaki iki şerit tramvay
yoluna ayrılmıştır. Bu köprü, Norwich’deki Trowse
Köprüsü ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki birkaç
köprünün yanı sıra, dünyada üzerinden tramvay
geçen ender baskül köprülerden biridir. Ancak köp-
rünün böyle bir eklentiye uygun olarak tasarlanma-
ması nedeniyle, tramvay yolu inşaatı birçok soruna
neden oldu. Kapakları açılıp kapandığında, hatların
birbirine tam olarak değmemesi bu sorunların
başında geliyordu. Köprünün altındaki lokanta ve
market kısmı 2003’de açıldı.
KÜLTÜR
Bugün İstanbul’un geleneksel
ikonlarından biri haline gelmiş
Galata Köprüsü, Yeni İstanbul
(Karaköy, Beyoğlu, Harbiye) ve
Eski İstanbul’u (Sultanahmet,
Fatih, Eminönü) birbirine bağ-
ladığı için “iki kültürü birbirine
bağlayan köprü” simgeselliğini
taşımaktadır. Peyami Safa’nın
romanı “Fatih Harbiye” de, Fatih
İlçesi’nden Harbiye’ye köprü yolu
ile giden bir kimse farklı uygarlık
ve farklı kültürü ayaklarına
yerleştirir der. Galata Köprüsü ta-
sarım olarak başka köprülerden
pek farklı olmasa da (hatta ör-
neğin Paris ya da Budapeşte’nin
köprülerine göre oldukça sıkıcı
bir tasarıma sahip olsa da) kül-
türel değeri nedeniyle pek çok
edebiyatçı, ressam, yönetmen ve
oymacıya konu olmuştur.




