Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  326 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 326 / 388 Next Page
Page Background

324

gezi

galata köprüsü

Galata Köprüsü, İstanbul’da Haliç üzerine

yapılmış, Karaköy’le Eminönü’nü birleştiren

köprüdür. Tarih boyunca Haliç’in iki yakasını

birleştiren birçok köprü yapılmıştır. En eski

kayıtlara göre, Altın Boynuz üzerine ilk köprü

6. yüzyılda I. Justinianus tarafından yapıldı. Bi-

zans tarihçileri, Haliç üzerindeki ilk köprünün I.

Justinianus (6. yy.) devrinde yapıldığını, adının

‘Aghios Khalinikos Köprüsü’ olduğunu yazar.

Yeri tam olarak bilinmemekle birlikte, 12 ke-

merden oluşan bu taş köprünün Eyüp-Sütlüce

arasında olduğu tahmin edilmektedir.

Fatih Sultan Mehmet de İstanbul’un fethi

sırasında Haliç’e bir köprü yaptırmıştır. Demir

halkalarla birbirine bağlanmış ve üzerine kalın

kalaslar çakılmış dev fıçılardan oluşan bu köp-

rü Ayvansaray-Kasımpaşa arasında idi. Nişancı

Mehmet Paşa ise bu köprünün fıçılardan değil,

yan yana demirlenmiş ve kirişlerle birbirine

bağlanmış gemilerden oluştuğunu söyler. Bu

mobil köprü, 1453’te Konstantinopolis düştü-

ğünde, orduların Altın Boynuz’un bir tarafından,

diğerine geçebilmesi için kullanıldı.

1502-1503 yıllarında bölgeye ilk kalıcı köprüyü

yapma planları konuşuluyordu. Galata Köprüsü

için ilk girişim II. Beyazıt döneminde yapıldı.

Sultan II.Beyazıd, Leonardo da Vinci’den bir

tasarım yapmasını istedi. Leonardo da Vinci,

padişaha bir Haliç Köprüsü tasarımı sundu.

Altın Boynuz için hazırlanan köprü tek açıklıklı

240 metre uzunluğunda ve 24 metre genişli-

ğinde idi. Yapılmış olsaydı dünyadaki en uzun

köprü olacaktı. Ancak bu tasarım padişahın

onayını alamayınca proje rafa kalktı. Başka

bir İtalyan sanatçısı olan Mikelanj İstanbul’a

köprü için davet edildi. Mikelanj bu teklifi geri

çevirdi. Bundan sonra Altın Boynuz’u geçecek

bir köprü yapma düşüncesi 19. yüzyıl’a kadar

rafa kaldırıldı.

HAYRATİYE KÖPRÜSÜ

Derken 19. yüzyılda, Sultan II. Mahmut (1808-

1839) Azapkapı ve Unkapanı arasına, epey

mesafeli bir köprü yaptırıldı. Açılış tarihi 3 Eylül

1836 olan bu köprü “Hayratiye”, “Cisr-i Atik” ve

“Eski Köprü” olarak biliniyordu. Proje, Yüksek

Amiral Fevzi Ahmet Paşa tarafından işçileri

ve deniz tersane imkânlarını kullanarak icra

edildi. Tarihçi Lüti’ye göre bu köprü duba bağ-

lantısıyla yapılıyordu. Yaklaşık 500-540 metre

uzunluğundaydı. Köprü 1912 yılında yıkılmıştır.

CİSR-İ CEDİD

Leonardo da Vinci’nin gerçekleştirilmesi teknik

olarak imkânsız görülen tasarımının üzerinden

350 yıl geçtikten sonra ilk modern Galata

köprüsü, 1845 yılında, Sultan Abdülmecid

zamanında, annesi Bezm-i Alem Valide Sultan

tarafından yaptırıldı ve 18 yıl kullanıldı.