yaşam
mevlevihane
303
• Mevlevihanelerin tarihle ve coğrafi konumları ile
ilgili bağlantıları.
Ayrıca Konya’dan sonra hemen zikredilmesi gere-
ken, orijinal yapısıyla bozulmadan günümüze ula-
şan, Manisa ve Antalya Mevlevîhâneleri hakkında
mimari özellikleri ve bugünkü görüntülerini içeren
geniş bilgilere de yer verildi. Ardından Tire, Kilis,
Antep, Halep, Kudüs, Kahire , Muğla, Çorum, To-
kat, Kütahya, Afyon, Edirne, Selanik, Atina, Filibe
ve Gelibolu Mevlevîhânelerinden. İstanbul’daki
Mevlevîhânelerde ise bilhassa ahşap konak ve yalı
sisteminin yansımalarını ve buna benzer değerli bir-
çok konuyu mimari çizimleri ile incelemeye değer.
Kısaca mevlevihanelerden İstanbul’dan bir örnek
olan Bahariye Mevlevihanesi kısaca değinirsek...
Bahariye Mevlevihanesi’nin yerleşim düzeni ve mi-
mari özellikleri kısaca olarak Eyüp’ün merkezinden
Haliç’in bitimine kadar uzanan bitki örtüsünün zen-
ginliğinden ötürü Bahariye adıyla anılmaktadır. Baha-
riye Mevlevihane’sinin mimari özelliğine kısaca deği-
nirsek Galata Mevlevihanesi’nde olduğu gibi Kesme
köfeki taşından titiz bir işçilikle örülmüş olan cümle
kapısıyla birinci ulusal mimarlık üslubunu yansıtır.
Kapıyı taçlandıran basık üçgen alınlığın ortasında
klasik Osmanlı mimarisindeki palmet yer alır..Avluya
girince hemen solda küçük bir mescit bulunmakta-
dır. Haliç boyunca uzanan moloz taş örgülü bir rıhtım
üzerinde birisi selamlığa birisi hareme hizmet veren
bağımsız kitleler olarak sıralanır. Kuzeydeki binalar
arasında kalan fıskiyeli havuzu sarmaşık güllerin ve
meyve ağaçlarıyla bir iç bahçe dikkat çekmektedir.
İlk yapıldığında üç katlı olduğu yirmi sekiz odayı ba-
rındırdığı… Selamlık olarak kullanılan son katının
1910 da iptal edildiği bilinen harem kısmı inşaat ve
mimari açıdan açısından bilinen semahane-türbe
özelliklerini taşır.. 1910 onarımında o dönem moda
olan art nouvea tarzındaki ayrıntılardan faydalanıldı-
ğı görülmüştür.
MEVLEVİHANELİĞİN EN
ÇOK YAYGIN OLDUĞU
TOKAT EVLEVÎHÂNESİ’NİN
MİMARİ ÖZELLİKLERİ:
İstanbul Beşiktaş Mevlevihanesi’nden daha güzel ol-
duğunu söylüyor Tokat’ta bulunan Mevlevihane’nin.
Tabii bugün Beşiktaş Mevlevihanesi de ayakta olma-
dığı için bir karşılaştırma mümkün değil. Tokat’ta bu-
lunan Mevlevihane’de daha çok ahşap oymacılık ve
ahşap kullanılması sebebiyle Anadolu’da daha gör-
kemli Mevlevihaneler olmasına rağmen, Tokat’ta bu-
lunan Mevlevihane estetik ve ahşap oymalar, ahşap
yapı sebebiyle sıcak bir ortama sahip olmasından
dolayı Anadolu’nun en güzel Mevlevihanesi olma
özelliğini kazanmaktadır. Hazreti Mevlana hayattay-
ken Mevleviliğin ulaştığı nadir merkezlerden birisi
Tokat’tır ve mimari yapı olarak Türkiye’deki Mevlevi-
haneler içerisinde en güzeli Tokat Mevlevihanesi’dir.
Genellikle diğer merkezlerde tek katlıdır Mevleviha-
neler. Fakat Tokat’ta bulunan Mevlevihane iki katlı
bir yapıya sahip.




