Mevlana, “Pergel gibiyim; bir ayağım üstünde sağ-
lamca durduğum halde öbür ayağımla yetmiş iki
milleti dolaşıyorum” diyerek bir Müslüman’ın bütün
insanlığı kucaklayabilecek büyüklüğü göstermesi
gerektiğini ifade eder. Semahane kâinattır. Hakka
ulaşmanın en kısa yoludur ve adı Ekvator anlamı-
na gelmektedir. Görünen o ki mevlevilik kâinattaki
yerini bulmuş bütün insanlığı kucaklayacak noktaya
gelmiştir. Mevleviliğe göre tasavvufi eğitimin amacı
insanın kendine gelmesini, kendini bulmasını sağla-
maktır. Esasen gerçeğe ulaşmanın asıl yolu aşk ve
cezbedir.
MEVLEVİLİK NEDİR?
Bektaşilik gibi Türk kökenli bir tarikat olanMevlevilik,
13.asır sonunda Konya’da Mevlana Celaleddin Rumi
tarafından kurulmuştur. Efendimiz anlamına gelen
Mevlana’nın oğlu Sultan Veled Çelebi tarikata daha
düzen vermiş, töre ve ayinleri belirli kurallarla çer-
çevelemiştir. Bu tarikata girenlere “Mevlevi”,toplantı
ve ayinlerin yapıldığı yerlere de “Mevlevihane” deni-
lirdi. Tarikatın başı “Çelebi” diye isimlendirilir, bunlar
Mevlana”nın torunları arasından seçilirdi. Mevlevi
tarikatına baş seçilen Çelebi, Konya’da Mevlana’nın
türbesi olan dergâhta otururdu Konya’da gelişip
Anadolu Beylikler dönemi ve asırlık Osmanlı İmpa-
ratorluğu boyunca Türk toplumunu, son yıllarda ise
dünyayı etkilemiştir. Şemsi Tebrizi’den (Ö 1247?)
sonra aşk ve cezbeye dayanan musiki sema ve şiirle
yoğrulmuş bir tasavvuf anlayışı sergileyen Mevlana,
her ne kadar yaşadığı dönem içinde ortaya koymuş
olduğu tasavvuf anlayışını ve yaşantısını bir tarikat
tesisi amacıyla yapmamış olsa da zaman içinde
Mevlevilik Mevlana’nın koyduğu esaslar çerçevesin-
de mevlevilik sufi tarikatlardan biri haline geldi
MEVLEVİLİK FELSEFESİ
Anadolu Türk İslam tasavvuf hayatının en büyük
siması Hz. Celaleddin -i Ruminin 1207-1273 fikir
düşünce görüş ve yaşayış tarzına rehber ve örnek
edinen tasavvuf yoluna Mevlevilik denilir. Mevlevi
ayininin en belirgin özelliği sema denen dönme ha-
reketidir. Mevlana’nın tasavvufu, sırf mistik ve idea-
list bir tasavvuf olmayıp ferdi ihtiraslardan tamamıy-
la sıyrılmak ve halka, topluluğa yayılmak suretiyle ve
sosyal hayatta hudutsuz bir sevgi, insani bir görüş
ve mutlak bir birlik halinde, moral sahadaysa her-
kesin kendisini, bir kamile uymak suretiyle ıslahı ve
umumi olarak güzele ve iyiye doğru bir gidiş, insani
bir terbiye halinde ve böylece de belirli bir karaktere
sahip olan bir tasavvuftur.
SEMA NEDİR?
Mevlevilik deyince ilk akla gelen “sema”, lügatte işit-
mek manasındadır. Terim olarak, musiki nağmelerin
dinlerken vecde gelip hareket etmek, kendinden ge-
çip dönmektir. Hz. Mevlana zamanında belli bir ni-
zama bağlı kalmaksızın dini ve tasavvufi bir coşkun-
luk vesilesiyle icra edilen “sema”, sonradan Sultan
300
yaşam
mevlevihane
Mevleviliğe göre tasavvu-
fi eğitimin amacı insanın
kendine gelmesini, kendini
bulmasını sağlamaktır. Esa-
sen gerçeğe ulaşmanın asıl
yolu aşk ve cezbedir.
TOKAT MEVLEVİHANESİ
GALATA MEVLEVİHANESİ
GALATA MEVLEVİHANESİ




