Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  303 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 303 / 388 Next Page
Page Background

yaşam

mevlevihane

301

Veled ve Ulu Ârif Çelebi zamanından

başlayarak Pir Âdil Çelebi zamanına

kadar tam bir disiplin içine alınmış, sıkı

bir nizama bağlanmış; icrası öğrenilir ve

öğretilir olmuştur. Böylece XV.yüzyılda

son şeklini alan Sema’ Töreni’ ne daha

sonra sadece XVII.yüzyılda Na’t- ı Şerif

eklenmiştir.Mevlevi sema ayini musiki-

sinden kıyafetine kadar her alanda pek

çok sembolü içerir.Sema eden derviş

bütün dünya isteklerinden soyutlanmış

olduğunu sembolize eden kefen ola-

rak kabul edilen ‘tennure’ denen bol

etekli beyaz bir elbise giymiştir. Bede-

ninde ‘destegül’ denen kısa bir üstlük

ve belinde bir kuşak vardır. Sırtındaki

hırka ise kabridir. Başındaki sikkesinin

etrafında ‘destar’ denilen sarık sarılı-

dır. Sarığın ucu sol tarafa bırakılmıştır.

Bu kalp ve kafa arasındaki bağlantı-

yı ve birliği anlatır. Semazenin sağ eli

yukarı sol eli ise aşağıya dönüktür ve

Haktan alır ve halka açarız mana ve

mesajını ifade eder. Mevlana, “Pergel

gibiyim; bir ayağım üstünde sağlamca

durduğum halde öbür ayağımla yet-

miş iki milleti dolaşıyorum” diyerek bir

Müslüman’ın bütün insanlığı kucakla-

yabilecek büyüklüğü göstermesi gerek-

tiğini ifade eder. Bu çizgi aynı zamanda

meydanı ikiye böler. Meydanın sağ tara-

fı görünen ve bilinen madde alemi, sol

tarafı mana alemidir. Osmanlı manevi

ve kültürel hayatının en önemli unsur-

larından biri tarikatlardır. Tarikatın ge-

reği Mevlevilik Osmanlı’da hem kişisel

-manevi hayatı inşa etmiş hem de birer

konservatuar ve güzel sanatlar akade-

misi hüviyetindeki mevlevihanelerdeki

manevi ve kültür hayatını ihya etmiştir.

Şems-i Tebrîzî’nin Konya’ya gelme-

si, Mevlana için bir dönüm noktası

olmuştur. Onunla yaptığı sohbetler

Mevlana’nın üzerinde derin tesirler

bırakmış, ilâhi aşk ve vecdi terennüm

eden asıl Mevlana bu dönemde doğ-

muştur. Mevlana 17 Aralık 1273’te ve-

fat etti, yerine halifesi olan Hüsâmeddin

Çelebi geçti. Onun vefatı üzerine de

Mevlana’nın oğlu Sultan Veled geçti.

Kâmil manada âlim, sûfi ve şairlik özel-

liklerine sahip olan Mevlana, Mevlevi

silsilenamesinde tarikatın pîri olarak sa-

yılır. Mevlana’nın dini-tasavvufi düşün-

cesinin kaynağı Kur’an ve sünnettir.

MEVLEVİLİK HANGİ

İLLERDE YAYGINDIR?

Konya, İstanbul, Tokat

Mevleviliğe göre tasavvufi eğitimin amacı insanın

kendine gelmesini, kendini bulmasını sağlamaktır.

Esasen gerçeğe ulaşmanın asıl yolu aşk ve cezbedir.

Zikir ve çile gerçeğe ulaşmanın temel yöntemi ola-

rak görülmemelidir. Zikir ancak düşünceyi harekete

geçirebildiği ölçüde yarar sağlar. Cenabı Hakk’ı ger-

çek anlamda tanımayanlar dünyanın, altın ve gümü-

şün kulu, kölesi olurlar. Bu kölelikten kurtulmanın

yegâne yolu da Allah aşkıdır.

Mevlevilik başlangıçta Anadolu’daki diğer tasavvuf

akımları gibi belirlenmiş ve tekke düzeni kurulmuş

klasik bir tarikat niteliğinde değildi. Çünkü Mevlana

tarikatlara özgü birtakım kurallar koymamıştır. Örne-

ğin, kendisine bağlananlar için ne bir giriş töreni dü-

zenler, ne de belli bir zikir öngörürdü. Mevlevilik’te

tarikatın esası aşk, marifet ve hizmettir. Bunun için-

dir ki Mevlana, her Mevlevi’nin bilmesi gerekli hafi

ve devrâni zikir olan semayı da yalnızca aşk ve cez-

be için yardımcı bir öğe sayardı.

Hz Mevlana’nın ahrete göç etmesi Hicri Takvimle 5

Cemaziyelahir 672 dir. Bu gün Mevlevilerce sevgiliye

kavuşma zamanı, gelin gecesi Şebi Arüs olarak ka-

bul edilmiştir.

Mevleviliğin Türk düşünce ve sanat hayatına olduk-

ça önemli etki ve katkıları olmuştur. Mevlevi tekke-

leri, tarikat faaliyetlerinin yanında bir sanat ve kültür

kurumu gibi çalışarak birçok şair, yazar ve besteci-

nin yetiştiği merkez işlevini görmüştür. Osmanlı dö-

neminde imparatorluğun en yaygın tarikatlardan bi-

risi olan Mevleviliğin faaliyetlerine, diğer tarikatlarla

birlikte, tekke ve zaviyelerin kanunla kapatılmasıyla

birlikte son verilmiş, ancak 1926’da çıkarılan bir ka-

nunla Hacı Bektaş-ı Veli ve Mevlana türbeleri müze

olarak ziyarete açılmıştır.

MEVLEVİHANELERİN

MİMARİ ÖZELLİKLERİNİ

ETKİLEYEN ÖZELLİKLER.

• Mevlevîhânelerin Mevlevilik içindeki Statülerine

göre sınıflandırılması,

• Mevleviliğin Osmanlı Dünyasındaki dağılımı (92

adet Mevlevihane)

• Mevlevihane Mimarisini biçimlendiren etkenler,

(Semahaneler, ibadet, eğitim, ziyaret, barınma,

yeme-içme, temizlenme, ulaşım... gibi) yapıların içer-

diği mekânların bazıları birden çok fonksiyona cevap

vermekte mesela Semahaneler tasavvuf eğitimin

ana unsurları olan ibadet eğitim ve sohbet fonksi-

yonlarını içinde toplamaktadır. Mevlevihane barın-

ma biçimleri konut mimarisinde olduğu gibi harem

ve selamlık olarak iki kesimden oluşur. Harem şeyh

efendinin ailesiyle birlikte yaşadığı yerdir. Ayrıca mi-

safir hanımların ağırlandığı yerdir. Harem bölümün-

de sofalar, odalar ve helâ-abdestlik birimlerinin yanı