Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  301 / 388 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 301 / 388 Next Page
Page Background

yaşam

mevlevihane

299

ULUSLARARASI MİMARİDE

MEVLEVİLİK!

Sedeko Mimarlık’ın işbirliği anlaşması yaptığı fir-

malardan biri olan PJAR Alan Ritchie Philip Johnson

grubunun Kaliforniya Walnut Creek’de başlattığı

sufizm’in modern çizgilerle ifade edildiği projeyle

Mevleviliğin amacı olan tüm kâinatı kucaklama pro-

jesinde böylece Sevinç Ormancı da yerini almış oldu.

Kaliforniya’da tasarlanan bu projenin klasik anlayış-

taki mevlevihanelerden tek farkı modern ve minimal

anlayışta tasarlanmış olması. Bunun sebebi ise

Kaliforniya’da mimarideki çevresel bütünlüğünün

yanı sıra günümüzün mimari özellikleri göz önünde

bulundurarak tasarlanmak istenmesi... Ancak ta-

sarımın en belirgin özelliği olan dairesel formlar ve

içindeki fonksiyonel şemasının ana teması özellikle

korunmuş… Bu formlarda Mevlevi ayininin en belir-

gin özelliği sema denen dönme hareketini simgeler.

Mevlevilik deyince ilk akla gelen “sema”, lügatte işit-

mek manasındadır. Terim olarak, musiki nağmelerin

dinlerken vecde gelip hareket etmek, kendinden ge-

çip dönmektir. Mevlana, her ne kadar yaşadığı dö-

nem içinde ortaya koymuş olduğu tasavvuf anlayışı-

nı ve yaşantısını bir tarikat tesisi amacıyla yapmamış

olsa da zaman içinde Mevlevilik Mevlana’nın koydu-

ğu esaslar çerçevesinde mevlevilik sufi tarikatlardan

biri haline geldi.

Mevlana, “Pergel gibiyim; bir ayağım üstünde sağlamca

durduğum halde öbür ayağımla yetmiş iki milleti dolaşıyo-

rum” diyerek bir Müslüman’ın bütün insanlığı kucaklayabi-

lecek büyüklüğü göstermesi gerektiğini ifade eder.

Alan Ritchie, Sevinç Ormancı