yaşam
mevlevihane
299
ULUSLARARASI MİMARİDE
MEVLEVİLİK!
Sedeko Mimarlık’ın işbirliği anlaşması yaptığı fir-
malardan biri olan PJAR Alan Ritchie Philip Johnson
grubunun Kaliforniya Walnut Creek’de başlattığı
sufizm’in modern çizgilerle ifade edildiği projeyle
Mevleviliğin amacı olan tüm kâinatı kucaklama pro-
jesinde böylece Sevinç Ormancı da yerini almış oldu.
Kaliforniya’da tasarlanan bu projenin klasik anlayış-
taki mevlevihanelerden tek farkı modern ve minimal
anlayışta tasarlanmış olması. Bunun sebebi ise
Kaliforniya’da mimarideki çevresel bütünlüğünün
yanı sıra günümüzün mimari özellikleri göz önünde
bulundurarak tasarlanmak istenmesi... Ancak ta-
sarımın en belirgin özelliği olan dairesel formlar ve
içindeki fonksiyonel şemasının ana teması özellikle
korunmuş… Bu formlarda Mevlevi ayininin en belir-
gin özelliği sema denen dönme hareketini simgeler.
Mevlevilik deyince ilk akla gelen “sema”, lügatte işit-
mek manasındadır. Terim olarak, musiki nağmelerin
dinlerken vecde gelip hareket etmek, kendinden ge-
çip dönmektir. Mevlana, her ne kadar yaşadığı dö-
nem içinde ortaya koymuş olduğu tasavvuf anlayışı-
nı ve yaşantısını bir tarikat tesisi amacıyla yapmamış
olsa da zaman içinde Mevlevilik Mevlana’nın koydu-
ğu esaslar çerçevesinde mevlevilik sufi tarikatlardan
biri haline geldi.
Mevlana, “Pergel gibiyim; bir ayağım üstünde sağlamca
durduğum halde öbür ayağımla yetmiş iki milleti dolaşıyo-
rum” diyerek bir Müslüman’ın bütün insanlığı kucaklayabi-
lecek büyüklüğü göstermesi gerektiğini ifade eder.
Alan Ritchie, Sevinç Ormancı




