tasarım
180
Londra Tasarım Bienali’nin Türkiye sergisindeki “Dilek Makinesi”
projesi, Autoban’ın kurucuları Seyhan Özdemir ve Sefer Çağlar ile
küratöryel danışmanlar, iletişim danışmanı ve sanatçı Paul McMil-
len, mimar Zehra Uçar ve Koleksiyon Marka ve Tasarım Direktörü
Koray Malhan’ın katılımıyla yapılan ön izleme gününde uluslararası
tasarım dünyasına tanıtıldı.
Türkiye sergisinin açılışına, İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı
ile serginin sponsorluğunu üstlenen Turkishceramics adına Orta Anadolu
İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Çenesiz ve Şube Müdürü
Sevgin Utlulığ da katıldı. Açılışta ayrıca, tasarımcılar, mimarlar, akademis-
yenler, tasarım profesyonelleri ve küratörler yer aldı. Açılışın ardından, aynı
akşam Londra Büyükelçiliği Rezidansı’nda, Türkiye Cumhuriyeti Londra Bü-
yükelçisi Abdurrahman Bilgiç’in ev sahipliğinde bir resepsiyon düzenlendi.
LONDRA TASARIM BİENALİ’NDEKİ
TÜRKİYE SERGİSİNE BÜYÜK İLGİ
DİLEK MAKİNESİ
Bu yıl ilk defa 7-27 Eylül tarihleri arasında düzenlenen Londra Tasarım Bienali,
Türkiye’nin de aralarında olduğu 37 ülkeden projeyi “Utopia by Design” (Tasarımla
Ütopya) teması altında Somerset House’ta bir araya getirdi. Bienalde, İstanbul Kül-
tür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu üstlendiği Türkiye sergisinde Autoban’ın
hazırladığı “Dilek Makinesi” adlı proje yer aldı.
tasarım
181
K
ökleri Neolitik çağlara kadar
uzanan “Dilek Makinesi”, Anadolu
inanışında derin bir yere sahip,
Yunan, Kabala ve Pers inançlarında da
rastlanabilen kültürel bir gelenekten,
dilek ağacından ilham alıyor. Yüz yıllardır
bilinen bir sistemi yeni bir form ve işlevle
yeniden inşa eden Autoban, bienal
mekânı için özel tasarlanmış, gerçek, et-
kileşimli ve kusursuz işleyen mekanik bir
sistem oluşturdu. Yansımalı bir mekânda,
sıkıştırılmış hava olarak depolanan
enerjiyi kullanan pnömatik bir sistem
görünümündeki sergide ziyaretçiler, şeffaf
tüplerden yapılmış altıgen bir tünelin
içinden geçmeye davet ediliyor. Ziyaretçi-
ler, umutlarını, geleceklerini, ütopyalarını
ve dileklerini yazdıkları kâğıtları tünelin
sonunda bulunan kapaktan “Dilek
Makinesi”ne yerleştiriyorlar. Bu notlar
da tüpler aracılığıyla, ziyaretçilerin görüş
alanının dışında bir yere doğru yolculuğa
çıkıyor. Autoban’ın kurucularını “Dilek Ma-
kinesi” için harekete geçiren ütopik fikir,
daha iyi bir gelecek tahayyül edebilmek
için geçmişe ve şimdiye ait bilinen bütün
parametrelerden kopmak oldu. Ütopya,
onları yapıcı düşünceye iten ve ümidin
özünü korumalarını sağlayan bir referans
noktasıydı.
Somerset House’un Batı kanadında G1A
no’lu odada yer alan Türkiye sergisi,
İKSV’nin koordinasyonunda, Turkishce-
ramics sponsorluğunda ve BARRISOL/
TEKNO’nun prodüksiyon desteğiyle
gerçekleştiriliyor. Türkiye sergisine, TC
Kültür ve Turizm Bakanlığı ve TC Londra
Büyükelçiliği de destek veriyor. Autoban
tarafından hazırlanan Türkiye sergisinin
kimlik tasarımı ise Umut Südüak tarafın-
dan yapıldı.
“Dilek Makinesi” (The Wish Machine)




