Table of Contents Table of Contents
Previous Page  182-183 / 228 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 182-183 / 228 Next Page
Page Background

tasarım

180

Londra Tasarım Bienali’nin Türkiye sergisindeki “Dilek Makinesi”

projesi, Autoban’ın kurucuları Seyhan Özdemir ve Sefer Çağlar ile

küratöryel danışmanlar, iletişim danışmanı ve sanatçı Paul McMil-

len, mimar Zehra Uçar ve Koleksiyon Marka ve Tasarım Direktörü

Koray Malhan’ın katılımıyla yapılan ön izleme gününde uluslararası

tasarım dünyasına tanıtıldı.

Türkiye sergisinin açılışına, İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı

ile serginin sponsorluğunu üstlenen Turkishceramics adına Orta Anadolu

İhracatçı Birlikleri Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Çenesiz ve Şube Müdürü

Sevgin Utlulığ da katıldı. Açılışta ayrıca, tasarımcılar, mimarlar, akademis-

yenler, tasarım profesyonelleri ve küratörler yer aldı. Açılışın ardından, aynı

akşam Londra Büyükelçiliği Rezidansı’nda, Türkiye Cumhuriyeti Londra Bü-

yükelçisi Abdurrahman Bilgiç’in ev sahipliğinde bir resepsiyon düzenlendi.

LONDRA TASARIM BİENALİ’NDEKİ

TÜRKİYE SERGİSİNE BÜYÜK İLGİ

DİLEK MAKİNESİ

Bu yıl ilk defa 7-27 Eylül tarihleri arasında düzenlenen Londra Tasarım Bienali,

Türkiye’nin de aralarında olduğu 37 ülkeden projeyi “Utopia by Design” (Tasarımla

Ütopya) teması altında Somerset House’ta bir araya getirdi. Bienalde, İstanbul Kül-

tür Sanat Vakfı’nın (İKSV) koordinasyonunu üstlendiği Türkiye sergisinde Autoban’ın

hazırladığı “Dilek Makinesi” adlı proje yer aldı.

tasarım

181

K

ökleri Neolitik çağlara kadar

uzanan “Dilek Makinesi”, Anadolu

inanışında derin bir yere sahip,

Yunan, Kabala ve Pers inançlarında da

rastlanabilen kültürel bir gelenekten,

dilek ağacından ilham alıyor. Yüz yıllardır

bilinen bir sistemi yeni bir form ve işlevle

yeniden inşa eden Autoban, bienal

mekânı için özel tasarlanmış, gerçek, et-

kileşimli ve kusursuz işleyen mekanik bir

sistem oluşturdu. Yansımalı bir mekânda,

sıkıştırılmış hava olarak depolanan

enerjiyi kullanan pnömatik bir sistem

görünümündeki sergide ziyaretçiler, şeffaf

tüplerden yapılmış altıgen bir tünelin

içinden geçmeye davet ediliyor. Ziyaretçi-

ler, umutlarını, geleceklerini, ütopyalarını

ve dileklerini yazdıkları kâğıtları tünelin

sonunda bulunan kapaktan “Dilek

Makinesi”ne yerleştiriyorlar. Bu notlar

da tüpler aracılığıyla, ziyaretçilerin görüş

alanının dışında bir yere doğru yolculuğa

çıkıyor. Autoban’ın kurucularını “Dilek Ma-

kinesi” için harekete geçiren ütopik fikir,

daha iyi bir gelecek tahayyül edebilmek

için geçmişe ve şimdiye ait bilinen bütün

parametrelerden kopmak oldu. Ütopya,

onları yapıcı düşünceye iten ve ümidin

özünü korumalarını sağlayan bir referans

noktasıydı.

Somerset House’un Batı kanadında G1A

no’lu odada yer alan Türkiye sergisi,

İKSV’nin koordinasyonunda, Turkishce-

ramics sponsorluğunda ve BARRISOL/

TEKNO’nun prodüksiyon desteğiyle

gerçekleştiriliyor. Türkiye sergisine, TC

Kültür ve Turizm Bakanlığı ve TC Londra

Büyükelçiliği de destek veriyor. Autoban

tarafından hazırlanan Türkiye sergisinin

kimlik tasarımı ise Umut Südüak tarafın-

dan yapıldı.

“Dilek Makinesi” (The Wish Machine)