Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  240 / 290 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 240 / 290 Next Page
Page Background

232

kültür&sanat

aynalı kavak kasrı

Başlangıçta Haliç ile kıyısı bulunan Tersane Kasrı;

Sultan III. Selim, Sultan II. Mahmut ve Sultan II. Ab-

dülhamit zamanında tersanelere yapılan eklerden

dolayı, Kasır Haliç’ten içeride kalmıştır.

TERSANE KASRI, SÜSLEME AÇISINDAN

ÇAĞININ BEĞENİSİNİ YANSITIYOR!

Tersane Kasrı; eğimli bir arazide inşa edilmiş ve

bahçesi çeşitli ağaçlarla süslenmiştir. Deniz cephe-

sinde iki, kara cephesinde tek katlı kütlesiyle Os-

manlı klasik mimarlığının son ve ilginç yapılarından

biridir. Deniz cephesinde ayrıca bir bodrum katı

bulunmaktadır. Tersane Kasrı; süsleme açısından

da çağının beğenisini yansıtmakta, özellikle bes-

teci Sultan III. Selim dönemi kültürünün pek çok

öğesini bünyesinde barındırmaktadır. Zorlu bir dö-

nemde imparatorluğu yöneten III. Selim’in; hüzün-

lü bakışları, heybetli ama alçak gönüllü duruşuyla

derviş meşrep bir padişah olduğu söylenceler ara-

sındadır. Mevleviliğe yakınlığı nedeniyle, bu tarika-

tın felsefi kökenindeki ‘’Yenilenme ve Tazelenme’’

olgusunu hem sanat hem de yönetimi sırasında uy-

gulamaya çalışmıştır. Başıbozuk hale gelen yeniçe-

ri ocağını ortadan kaldırarak yeni bir ordu, Nizam-ı

Cedit kuruluşu yapılmıştır.

Asıl adı Tersane Kasrı olan Aynalıkavak Kasrı; ge-

niş saçaklı çatıları, iç dekorasyonda bulunan yerle-

şik sedir düzenlemeleri, geleneksel ısıtma biçimini

oluşturan mangalları ile geçmiş yaşam biçimlerinin

görünümlerini sergilemektedir. Öyle ki, bu kültürün

başlıca simgeleri olan sedir ve sedirimsi kanepe,

mangal, kandil gibi mobilyalarla döşeli olan odalar

bizi geçmişin gizemli günlerine götürmektedir. Giriş

mekânına bir verandadan girilip, oradan da geniş bir

salona geçiliyor. Sanki üç küçük oda birleşmiş gibi,

burası selamlık olmalı.

Kasrın selamlığı olarak nitelenen bu bölümün be-

zemeleri son derece zengindir. Bezeme yönünden

kasrın en önemli bölümü divanhane ile arz odası-

dır. Buradaki pencerelerin arasında basık kemer-

lerle birbirine bağlanmış dekoratif kolonlara yer

verilmiştir.

Bu bölümde kemer ayaklarının içerisi mermer levha-

lar ve aynalarla kaplanmıştır. Salonun üç tarafında

ipek döşemeli divanlar, duvarlarında ise mavi zemin

üzerine altın yaldızlarla yazılmış III. Selim’e ait bir şiir

yer alır.

REVZENLİ TEPE PENCERELERİ

İLGİNÇ BİR GÖRÜNÜM SUNAR!

Salon üç yönde bahçeye bakan hatlarla bezenmiş

pencerelere sahip ve üzeri kubbeyle örülü bir arz

odası görünümündedir. Bu dönemin özelliği olan

revzenli tepe pencereleri ilgi çekicidir. Revzenli tepe

pencereli evler çoğu zaman o dönemlerin en yüksek

gelir gruplarına dâhil olanların evleridir.

Bu evlerin soğuklardan ve yağışlardan ve güvenlik

amacı ile korunması için pencere kepenkleri vardır.

Bir nevi dışarıya karşı kafes niteliğinde de kullanı-

lan kepenklerin kapatılması ile işte bu tepe camları

Asıl adı Tersane Kasrı olan Aynalıkavak Kasrı; geniş saçaklı

çatıları, iç dekorasyonda bulunan yerleşik sedir düzenlemele-

ri, geleneksel ısıtma biçimini oluşturan mangalları ile geçmiş

yaşam biçimlerinin görünümlerini sergilemektedir.