ve ekolojik üretim süreçlerinin hâkim olduğu mobil-
ya asla kirletici bir sanayi kolu değildir.
Sektörün bir başka temel sorunu enerji maliyetleri
ve enerjiye ulaşım konusudur ki bu hususta ciddi bir
ilerlemeye büyük ihtiyaç vardır. Küçük sanayi siteleri
ve OSB’lerde yaşanan sorunların yanı sıra özellikle
butik üretim yapan firmaların zamanla şehrin kuşat-
masıyla merkezi bölgelerde kalması şehir cereyanı
ile sanayi tipi elektrik kullanımı kargaşasını doğur-
maktadır. Keza doğalgaz kullanımın doğrudan ve
dolaylı maliyetleri tamamen dış fiyatlara bağımlılık
nedeniyle hesaplanabilir olmaktan da
uzaktır. Ayrıca akaryakıt maliyetleri de
özellikle nakliye-montaj ayağını güçlü
tutmak zorunda olan mobilya peraken-
de ve toptancılarını yine aynı nedenle
zorlamaktadır.
Kendi enerjisini üreten firmaların istisnai
kabul edildiği bir sektör olan mobilyada
enteresan yatırımlar da vardır. Bunların
arasında rüzgar enerjisi ve HES yatırım-
ları yapan ülkemizin önde gelen mobilya
firmalarının çalışmaları kayda değerdir.
Fakat bu firmalar kendi enerjisini üret-
mek ya da otoprodüktör olmaktan çok bu
yatırımlarını farklı bir sektörde yer almak
yani enerji sektöründe oyuncu olmak pa-
ralelinde yürütüp ciddi hedefler koymaktadır.
MOBSAD’ın yıllardır özellikle İstanbul, İzmir ve Anka-
ra için dile getirdiği “Mobilya İhtisas OSB” talebinin
yeni bir gelişme ile tekrar gündeme geldiğini görmek
bizi çok mutlu etti. Buna göre CHP Ankara Milletveki-
li ve Ankara Ticaret Odası eski Başkanı Sinan Aygün,
yaklaşık 5 bin 400 mobilya üretim işletmesinin fa-
aliyet gösterdiği Siteler’in 4562 Sayılı Organize Sa-
nayi Bölgeleri Kanunu kapsamına alınmasına ilişkin
kanun teklifini TBMM Başkanlığına sundu. MOBSAD
olarak bu teklifin gerekli etüt çalışmaları yapılıp baş-
ta Siteler esnafı olmak üzere sektörün önde gelen
kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınarak hayata
geçirilmesini desteklediğimizi bildirmek isteriz.
Ancak bölgenin fiziki şartlarının, başta elektrik ol-
mak üzere pek çok altyapı kaleminin
ciddiyetle gözden geçirilmesi gerek-
mektedir. Zira iç yolların durumundan
şehir merkezi ile iç içe olması nedeni
ile trafiğin etkisine kadar göz ardı edil-
memesi gereken hususlar bütünlüklü
bir çerçevede ele alınmalıdır.
Bu arada mevcut yapıda farklı zorluk-
larla mücadele eden binlerce firmanın
tümünün bir anda bu kapsamın için-
de kendisini uyarlaması zor alacaktır.
OSB mantığı gereği ölçek ekonomisini
de gerektirdiği için kullanılan mikro ve
küçük işletme yapısının çoğu yerde
ortaklık, satın alma, işbirliği gibi yön-
temlerle hiç olmazsa orta büyüklüğe
218
haber
sektör analiz
MOBSAD’IN ‘MOBİLYA
İHTİSAS OSB’ TALEBİ
YENİDEN GÜNDEME
GELDİ!




