Table of Contents Table of Contents
Previous Page  210 / 260 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 260 Next Page
Page Background

el sanatları

208

Kastamonu’da Beylikler döneminde yay-

gın olan taş baskı yüzyıllar boyu Ermeni

ustalar tarafından icra edildi. Daha sonra

Kastamonu’nun yöresel sanatı haline gelen

taş baskı teknolojik gelişmelerin ardın-

dan değerini yitirmesine rağmen turizmin

gelişmesiyle birlikte yeniden eski önemini

kazandı.

Taş baskı sanatında kullanılan kalıplar

ıhlamur ağacından yapılır. Hem oyması

kolay olduğundan hem de boyaya batırdık-

tan sonra kumaşın üzerine transfer kolaylığı

bakımından kalıp için en ideali ıhlamur ağa-

cıdır. Ustalar ıhlamur ağacından elde edilen

kalıplara istenen figürleri oyarak kumaşın

desenle buluşmasına yardımcı olurlar. Kalı-

bın üzerine figür işlenirken dikkatli olunması

gerekir. Çünkü oyması yapılmış kalıbın örtü

üzerinde iz bırakmaması çok önemlidir.

Kalıplarda genellikle bitki, hayvan ve geometrik şekiller kullanılmak-

tadır. 120’ye yakın desenin yer aldığı Kastamonu taş baskı sanatında

yöreye özgü motifler kullanılmaktadır. Bunların başında bitki, hayvan

ve geometrik şekiller gelir. Tek geyik, barış anlamına gelen çift geyik,

Hitit güneşi, çiçek desenleri, tavus kuşu, Osmanlı lalesi ya da bir çift

kuş en çok kullanılan figürlerdendir.

Geçmişte sofra (sini) bezi olarak kullanılan taş baskının zamanla

kullanım alanı genişlemiştir. Taş baskı masa örtüsünden havluya, plaj

çantasından fulara, gömlekten mutfak örtüsüne, peştamaldan bornoza

kadar her türlü üründe yerini almaktadır.