Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  202 / 290 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 202 / 290 Next Page
Page Background

Barış Görgüç

200

MOBİLYA S

(Z)

ANA

(A)

TI

İster geniş anlamda Mezopotamya, ister dar anlamda Anadolu Medeniyeti diyelim bugün yaşadığımız

coğrafyada bir mobilya kültürünü binlerce yıl geriye götürüp kendi anakronik akışı içerisinde bazen farklı

coğrafi medeniyetlerin birkaç yüzyıl önünde ya da gerisinde bir akışta görebilmekteyiz.

mobilya ikonları

Uygarlığın Akışında Anakronik Bir Yaşam Serüveni:

Hiç zorlanmadan MÖ 4000 yılına kadar daya-

nan Mezopotamya Medeniyetine kadar izleri

takip edilebilecek bir yaşayan sanat/zanaat

biçimi olan mobilyayı sadece başlıklarla deği-

nilecek bir tarihçede bile en az 10 sayfada an-

latmak gerekeceği ve bizim o uzunlukta yerimiz

olmadığını bilerek birkaç cümle edelim…

Tanım itibarı ile işlevsel ve estetik değeri bir

arada taşıyan, estetik ile tekniği birleştiren bir

ürün olan mobilya oturulan yerlerin süslenme-

sine, türlü amaçlarla donatılmasına hizmet

etmiştir. Modern manada donatı mekân ilişki-

sine dayalı bakış esasında sandığımız kadar

yeni değildir. Her ne kadar binlerce yıl önce-

sini bugünkü mimari düzey ile zevk düzeyi ile

değerlendirmek doğru olmasa da her devirde

yoğunluğu değişen oranlarda bazı algıların

yön göstermesi mobilyaya hayat vermiştir. Işık,

mekânsal organizasyon ve renk algılaması

mobilyayı mimariden ayrılamaz bir donatı un-

suru olarak sürekli değiştirmiş ve yenilemiştir.

Ancak bu süreklilik mutlak anlamda ilerleme,

gelişme ya da rafineleşme yönünde olmamıştır.

Nitekim örneğin kıta Avrupa’sında mobilyanın

izlediği çizgiyi (gelişme, değişme, tekrar ve

geri dönüşler) temelde savaşlar, kilise üzerin-

de somutlaşan dini değerler, feodalite, taki-

ben de mutlak monarşilerin yapısı belirlerken

Ortadoğu’da ya da Orta-Güney Asya’da bu

etmenler aynı kronolojik çizgiye baktığımızda

bazen hiç görülmezken bazen de birkaç yüzyıl

önden ya da geriden gelebilmektedir.

Bu açıdan aynı kıtada bile farklı ülkeler ve

hatta aynı ülkenin ayrı bölgelerinde bazen

birbirine hiç benzemeyen (genel işlev açsısın-

dan benzemesi değil estetik ve teknik açıdan

farklılık) mobilyaları düzlemsel bir çizgide ele

almak mümkün olsa bile tutarlı sonuçlar orta-

ya koymaz.

Arne Jacobsen

Adnan Serbest

Charles & Ray Eames

Masanori Umeda