kültür & sanat
İSTANBUL’UN TAMAMINA YAYILAN ‘SİM’İN İZİNİ SÜRDÜ
Mimar Mitch McEwen, Galata Özel Rum İlköğretim
Okulu’nun sokağa açılan dükkânlarından birine yaptığı “Sim
Felaketi” adlı yerleştirmesiyle, kalkınma, arazi paylaşımı,
kültürler, sınıf çatışması ve çoklu kişiliklerin ‘şizofrenisinin’
devreye girdiği gece hayatı mekânlarından hareket ederek,
İstanbul’un tamamına yayılan bu ‘sim’in izini sürdü.
26 ÜNİVERSİTENİN KATILIMIYLA
‘İNSAN VE TASARIM İLİŞKİSİ’
YARATICI MAHALLELER
PROGRAMIYLA TASARIM TÜM
KENTE YAYILIYOR
TASARIM ROTALARI BU
SENE DE DEVAM ETTİ
3. İstanbul Tasarım Bienali bu yıl Türkiye’nin 6 kentinden ve
Hollanda’nın Lahey kentindeki Kraliyet Sanat Akademisi’yle
birlikte 26 üniversiteyle işbirliği kurarak, temaya farklı bakış
açıları sunan projeleri izleyicilerle buluşturdu. Üniversite ve
benzeri akademik kurumların yaptığı çalışmaların sergilen-
diği Akademi Programı, panel ve söyleşiler ile de desteklendi.
İstanbul Aydın Üniversitesi, Bahçeşehir Üniversitesi, Doğuş
Üniversitesi, Gebze Teknik Üniversitesi, FMV Işık Üniver-
sitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Kadir Has Üniversitesi,
İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, İstanbul Kültür Üni-
versitesi, MEF Üniversitesi, Okan Üniversitesi ve Özyeğin
Üniversitesi projeleri kendi yerleşkelerinde; Başkent Üniver-
sitesi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Dokuz Eylül
Üniversitesi, Gebze Teknik Üniversitesi, Hacettepe Üniver-
sitesi, İzmir Ekonomi Üniversitesi, Kastamonu Üniversitesi,
Lahey’deki Kraliyet Sanat Akademisi, Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversi-
tesi, Trakya Üniversitesi ve Yaşar Üniversitesi’nden projeler
İstanbul Teknik Üniversitesi Taşkışla Mimarlık Fakültesi’nin
ev sahipliğinde; Hacettepe Üniversitesi, İTÜ Taşkışla
Mimarlık Fakültesi’yle birlikte Beykent Üniversitesi Sanat
Galerisi’nde; Marmara Üniversitesi, Sultanahmet’te yer alan
Marmara Üniversitesi Cumhuriyet Müzesi Galerisi’nde; Me-
dipol Üniversitesi, Beykoz Belediyesi – Ahmet Mithat Efendi
Kültür Merkezi’nde, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Kadir
Has Üniversitesi Cibali Kampüsü’nde ve Özyeğin Üniversi-
tesi, Çekmeköy Yerleşkesi’ne ek olarak ATÖLYE İstanbul’da
program kapsamında yer aldı.
İstanbul Tasarım Bienali, tasarıma farklı açılardan yaklaşan
tasarım stüdyoları, mimarlar ve markaları; kendi mahalle-
lerinde düzenlenecek etkinliklerle öne çıkarmak hedefiyle
bu sene ilk defa ‘Yaratıcı Mahalleler’ başlıklı bir etkinlik de
hayata geçirdi. Yaratıcı Mahalleler Programı kapsamında,
Karaköy, Eminönü, Beyoğlu, TomTom Mahallesi, Nişantaşı,
Akaretler, Beşiktaş, Şişli, Ortaköy, Levent, Etiler, Arna-
vutköy, Kuruçeşme, Sarıyer, Kadıköy ve Büyükada olmak
üzere 16 mahallede 38 farklı marka farklı etkinliklerle dört
hafta boyunca kent sakinleriyle buluştu. Yaratıcı Mahal-
leler Programı kapsamında, İKSV’de “Mahallelerin Hafı-
zalardaki Renklerinden”, “Albüm Kapakları Tasarımı”na,
farklı sektörlerden isimlerin katıldığı “Mahalle Sohbetleri”
başlıklı bir söyleşi düzenlendi. Bienal süresince ayrıca
Yaratıcı Mahalleler Programı’nın görsel kimliğini oluşturan
Alametifarika’nın kurucu ortağı ve kreatif direktörü Uğur-
can Ataoğlu tasarımıyla, Akaretler Meydan’ında Beşiktaş
Belediyesi desteğiyle bir sokak uygulaması da gerçekleşti-
rildi. Aynı sokakta bulunan Alametifarika’nın içindeki tele
mandalla iliştirilen gündelik notlar, eskizler, prova baskılar,
fotoğraflar, duvarlarda yazan özlü sözler, motivasyon görsel-
leri mahallenin tellerine uzanarak vitrinlere taştı.
Geçtiğimiz yıllarda büyük ilgi gören, İstanbul’un farklı böl-
gelerindeki tasarım odaklı ofis, mağaza, atölye, imalathane
ve mimari yapıların ziyaret edildiği Tasarım Rotaları, bu
sene de devam etti. Bienalin açık olacağı dört hafta boyunca
Beyoğlu, Çukurcuma, Tophane, Pera, Galata, Karaköy, Ni-
şantaşı, Sultanahmet, Kuzguncuk, Fener ve Balat bölgeleri-
ni kapsayan altı farklı rotada yapılan gezilerle katılımcılar
farklı ‘tasarım hikâyelerine’ tanıklık etti.
319




