haber
155
Öğretmen ve Öğrencilerin
Baktıkları Duvarlar Özel Olarak
Farklı Renklendirilmeli
Çalışmanın oluşum sürecinde danışmanlık ya-
pan Uzman Psikolog Ayben Ertem: ‘’Renklerin
öğrenmeye etkisinin çok büyük olduğu araş-
tırmalar ile kanıtlanmış durumda. Özellikle
öğrencilerin en çok vakit geçirdikleri sınıflar-
da bu konu daha da büyük önem taşımakta.
Öğretmenin baktığı yöndeki renklerin seçimi
öğretme performansını etkilemekte. Öğren-
ciler için ise tahtanın arkasındaki yüzeylerin
renkleri yine dikkati yoğunlaştırmada önem
taşımakta.’’ diye konuştu.
Filli Boya 12 Anaokulu’nu
Renklendiriyor!
Filli Boya, proje kapsamında İstanbul’da
lansmanı yaptığı İTÜ Maçka Anaokulunu
oluşturduğu Okul Renkleri Koleksiyonu’na
uygun olarak boyadı. Proje kapsamında ayrıca
Adana, Ankara, Balıkesir, Bursa, Diyarbakır,
Erzurum, İzmir, Kayseri, Manisa, Sakarya,
Trabzon illerinde Milli Eğitim Bakanlığı tara-
fından belirlenen pilot anaokulları da okulların
kapanmasıyla “Filli Kadın Ustalar” ile birlikte
boyanmaya başlayacak.
Renge Dair Her Şey Bu Sitede:
www.renketkisi.comFilli Boya aynı zamanda, Milli Eğitim Bakanlığı
işbirliği ile renkler ve etkileri konusunda her
zaman güncel bilgilere ve makalelere ulaşı-
labilecek
www.renketkisi.com sitesini hayata
geçirdi.
Rengin etkilerine ve renge dair pek çok bilgi di-
jital ortamda
www.renketkisi.com internet si-
tesi vasıtası ile de takip edilebilecek. Site, renk
üzerine Türkiye’de ve dünyada gerçekleştirilen
makalelerin yanı sıra, renklerin yaşamamız ve
çocuklar üzerindeki etkilerinin de anlatıldığı
bilimsel bilgiler içeriyor.
www.renketkisi.cominternet sitesinde, renk ve ışık arasında ilişki,
dünyada renk konusunda yazılmış makaleler,
yapılmış araştırmalar ve sonuçları, çocuklar ve
renkler arasındaki güçlü bağ, rengin sağlığa
etkisi ile dekorasyonda renk etkisi okuyucular
ve merak edenler ile buluşuyor.
Renklerin İnsanlar
Üzerindeki Etkileri
Yapılan araştırmalar doğrultusunda renklerin;
kan basıncı, nefes alışveriş, sindirim, vücut
ısısı ve beyin aktivitesinde farklı fizyolojik
tepkiler verdiği, görme engellilerin derilerinde-
ki dermo optik görüşü
sayesinde farklı renk-
teki ışıklarda da aynı
tepkilerin oluştuğu,
renk körleri ve gözleri
bağlı insanlarla yapılan
çalışmalarda ise renk
ve şekilleri ayırt ede-
bildikleri görülmüştür.
Kırmızı rengin altın-
daki elektromanyetik
(infrared, radyo dalga-
ları) ve morun üzerin-
deki (ultraviyole, Xray,
gamma ışınları) dalgaboylarının (renklerin)
fizyolojik etkileri bulunduğu biliniyor. Farklı
renkler hormonu uyarmak ya da azaltmak için
endokrin sistemiyle farklı etkileşime girerler.
Görebildiğimiz elektromanyetik dalgaların
beyinde hipofiz bezinden salgılanan melato-
nin ve seratonin hormanları üzerinde yapılan
çalışmalar sonucunda sağlığımız üzerinde
etkileri kanıtlanmıştır. Araştırmalar, beynin
bazı bölümlerinin yalnızca ışığa değil farklı
dalgaboylarına (renklere) da tepki verdiğini
gösteriyor.
Renkler Çocukları Nasıl Etkiliyor?
Bir alanın ambiyansını, büyüklüğünü, küçük-
lüğünü, soğuk veya sıcak olmasını etkileyen
renkler, aynı zamanda duygu durumumuzu,
hislerimizi ve davranışlarımızı da etkiler.
Renkler, çocukların duygu ve düşüncelerini en
fazla ifade edebildiği araçlardan biridir. Çocuk-
ların yaş gruplarına göre tercihleri genelde or-
tak olsa da renk tercihleri duygu durumlarına,
kendilerini ifade etme biçimlerine ve hislerine
göre farklılık gösterebilir.
Çocuklar, çevreleriyle iletişimi kolaylaştıra-
bilmek için duyularını kullanırlar. Çevresel
faktörler, çocukların beslenmesi, büyümesi,
gelişimi ve eğitiminde çok önemli bir rol
oynar. İç yerleşim düzenindeki tamamlayıcı
parçaların en güçlü ve en önemlilerinden bir
tanesi de renktir. Özellikle okul öncesinde ve
okuma-yazma öğrenen iletişim kurmaya yeni
başlamış 6-7 yaş civarındaki çocuklarda renk
dışarıdan bilgi almak için çok önemli bir kay-
naktır. Araştırmalara göre çocukların büyük
kısmında 4-4.5 yaşlarında renkleri tanımaya
başladığı, 5- 9 yaş arasında ise renkten şekil
tanımaya geçtiği görülür. Bu tanıdan hareketle
okul öncesi çocuklar ve hatta 7-8 yaşına kadar
çocuklar için tasarımda önemli olan renktir.
Yaratıcılıklarını ve hayal dünyalarını besleye-
cek öğrenme alanlarına ihtiyaç duyan çocuklar
için sınıflar, bu amaçla kullanılan en önemli
araçtır ve en çok dikkat edilmesi gereken
alanların başında gelmelidir. Okuldaki sınıfları
planlarken çeşitli renklerin belli işlevleri hare-
kete geçirdiği bilinmelidir. Okullarda kullanı-
lacak uygun renkler mutlak bir şekilde öğren-
meye katkı sağlar. Örneğin; ortamdaki koyu
renklerin öğrencilerde belirsizlik ve kasvet
yaratabilme ihtimali varken, neşeli, keyif veren
renkler, bir çocuğun özgüvenini arttırabilir.
Çocuklar ortamdaki dalgalanmalardan, deği-
şimlerden etkilenirler. Tavan yüksekliği, ışık ve
rengin uyumu bu anlamda çok önemlidir.
Rengin Dikkat ve Öğrenmeye Etkisi
Baktığımız, gördüğümüz her şeyde var olan,
günlük yaşamımızın ayrılmaz bir parçası olan
renklerin bilimsel çalışmalarla üretkenlikte ve
öğrenmede rolü olduğunu gösterir. Renk ile
çocukların beyin gelişimi arasında bir bağlantı
vardır. Bu yüzden de okullarda renkler, sadece
dekor amaçlı değil, dikkat ve öğrenmeye fayda
sağlamak amaçlı ve fonksiyonel olarak seçilme-
lidir. Çocukların dikkat sürelerini uzatmada,
göz yorgunluklarını azaltmada ya da hareket-
lerinin yavaşlamasına etki etmelidir. Bir sınıf
ortamı, bilgi alımını ve akılda tutmayı mak-
simize ederken, katılımı da artırıcı olmalıdır.
Bunu yapabilmenin anahtarı da öğrencileri çok
fazla uyarana maruz bırakmamaktır. Eğer sınıf-
taki mobilyalar renkliyse duvar renklerini daha
sakinleştirici ya da nötr renklerden seçmek
gerekir. Kullanılan sandalyeler, sıralar, masalar
parlak, enerjik renkler değilse duvarlarda ener-
jik bir renk kullanmak yerine asılan materyal-
ler parlak renklerden seçilebilir, duvarlar yine
rahatlatıcı tonlarından oluşmalıdır.




