Table of Contents Table of Contents
Previous Page  157 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 157 / 196 Next Page
Page Background

haber

155

Öğretmen ve Öğrencilerin

Baktıkları Duvarlar Özel Olarak

Farklı Renklendirilmeli

Çalışmanın oluşum sürecinde danışmanlık ya-

pan Uzman Psikolog Ayben Ertem: ‘’Renklerin

öğrenmeye etkisinin çok büyük olduğu araş-

tırmalar ile kanıtlanmış durumda. Özellikle

öğrencilerin en çok vakit geçirdikleri sınıflar-

da bu konu daha da büyük önem taşımakta.

Öğretmenin baktığı yöndeki renklerin seçimi

öğretme performansını etkilemekte. Öğren-

ciler için ise tahtanın arkasındaki yüzeylerin

renkleri yine dikkati yoğunlaştırmada önem

taşımakta.’’ diye konuştu.

Filli Boya 12 Anaokulu’nu

Renklendiriyor!

Filli Boya, proje kapsamında İstanbul’da

lansmanı yaptığı İTÜ Maçka Anaokulunu

oluşturduğu Okul Renkleri Koleksiyonu’na

uygun olarak boyadı. Proje kapsamında ayrıca

Adana, Ankara, Balıkesir, Bursa, Diyarbakır,

Erzurum, İzmir, Kayseri, Manisa, Sakarya,

Trabzon illerinde Milli Eğitim Bakanlığı tara-

fından belirlenen pilot anaokulları da okulların

kapanmasıyla “Filli Kadın Ustalar” ile birlikte

boyanmaya başlayacak.

Renge Dair Her Şey Bu Sitede:

www.renketkisi.com

Filli Boya aynı zamanda, Milli Eğitim Bakanlığı

işbirliği ile renkler ve etkileri konusunda her

zaman güncel bilgilere ve makalelere ulaşı-

labilecek

www.renketkisi.com sit

esini hayata

geçirdi.

Rengin etkilerine ve renge dair pek çok bilgi di-

jital ortamda

www.renketkisi.com in

ternet si-

tesi vasıtası ile de takip edilebilecek. Site, renk

üzerine Türkiye’de ve dünyada gerçekleştirilen

makalelerin yanı sıra, renklerin yaşamamız ve

çocuklar üzerindeki etkilerinin de anlatıldığı

bilimsel bilgiler içeriyor.

www.renketkisi.com

internet sitesinde, renk ve ışık arasında ilişki,

dünyada renk konusunda yazılmış makaleler,

yapılmış araştırmalar ve sonuçları, çocuklar ve

renkler arasındaki güçlü bağ, rengin sağlığa

etkisi ile dekorasyonda renk etkisi okuyucular

ve merak edenler ile buluşuyor.

Renklerin İnsanlar

Üzerindeki Etkileri

Yapılan araştırmalar doğrultusunda renklerin;

kan basıncı, nefes alışveriş, sindirim, vücut

ısısı ve beyin aktivitesinde farklı fizyolojik

tepkiler verdiği, görme engellilerin derilerinde-

ki dermo optik görüşü

sayesinde farklı renk-

teki ışıklarda da aynı

tepkilerin oluştuğu,

renk körleri ve gözleri

bağlı insanlarla yapılan

çalışmalarda ise renk

ve şekilleri ayırt ede-

bildikleri görülmüştür.

Kırmızı rengin altın-

daki elektromanyetik

(infrared, radyo dalga-

ları) ve morun üzerin-

deki (ultraviyole, Xray,

gamma ışınları) dalgaboylarının (renklerin)

fizyolojik etkileri bulunduğu biliniyor. Farklı

renkler hormonu uyarmak ya da azaltmak için

endokrin sistemiyle farklı etkileşime girerler.

Görebildiğimiz elektromanyetik dalgaların

beyinde hipofiz bezinden salgılanan melato-

nin ve seratonin hormanları üzerinde yapılan

çalışmalar sonucunda sağlığımız üzerinde

etkileri kanıtlanmıştır. Araştırmalar, beynin

bazı bölümlerinin yalnızca ışığa değil farklı

dalgaboylarına (renklere) da tepki verdiğini

gösteriyor.

Renkler Çocukları Nasıl Etkiliyor?

Bir alanın ambiyansını, büyüklüğünü, küçük-

lüğünü, soğuk veya sıcak olmasını etkileyen

renkler, aynı zamanda duygu durumumuzu,

hislerimizi ve davranışlarımızı da etkiler.

Renkler, çocukların duygu ve düşüncelerini en

fazla ifade edebildiği araçlardan biridir. Çocuk-

ların yaş gruplarına göre tercihleri genelde or-

tak olsa da renk tercihleri duygu durumlarına,

kendilerini ifade etme biçimlerine ve hislerine

göre farklılık gösterebilir.

Çocuklar, çevreleriyle iletişimi kolaylaştıra-

bilmek için duyularını kullanırlar. Çevresel

faktörler, çocukların beslenmesi, büyümesi,

gelişimi ve eğitiminde çok önemli bir rol

oynar. İç yerleşim düzenindeki tamamlayıcı

parçaların en güçlü ve en önemlilerinden bir

tanesi de renktir. Özellikle okul öncesinde ve

okuma-yazma öğrenen iletişim kurmaya yeni

başlamış 6-7 yaş civarındaki çocuklarda renk

dışarıdan bilgi almak için çok önemli bir kay-

naktır. Araştırmalara göre çocukların büyük

kısmında 4-4.5 yaşlarında renkleri tanımaya

başladığı, 5- 9 yaş arasında ise renkten şekil

tanımaya geçtiği görülür. Bu tanıdan hareketle

okul öncesi çocuklar ve hatta 7-8 yaşına kadar

çocuklar için tasarımda önemli olan renktir.

Yaratıcılıklarını ve hayal dünyalarını besleye-

cek öğrenme alanlarına ihtiyaç duyan çocuklar

için sınıflar, bu amaçla kullanılan en önemli

araçtır ve en çok dikkat edilmesi gereken

alanların başında gelmelidir. Okuldaki sınıfları

planlarken çeşitli renklerin belli işlevleri hare-

kete geçirdiği bilinmelidir. Okullarda kullanı-

lacak uygun renkler mutlak bir şekilde öğren-

meye katkı sağlar. Örneğin; ortamdaki koyu

renklerin öğrencilerde belirsizlik ve kasvet

yaratabilme ihtimali varken, neşeli, keyif veren

renkler, bir çocuğun özgüvenini arttırabilir.

Çocuklar ortamdaki dalgalanmalardan, deği-

şimlerden etkilenirler. Tavan yüksekliği, ışık ve

rengin uyumu bu anlamda çok önemlidir.

Rengin Dikkat ve Öğrenmeye Etkisi

Baktığımız, gördüğümüz her şeyde var olan,

günlük yaşamımızın ayrılmaz bir parçası olan

renklerin bilimsel çalışmalarla üretkenlikte ve

öğrenmede rolü olduğunu gösterir. Renk ile

çocukların beyin gelişimi arasında bir bağlantı

vardır. Bu yüzden de okullarda renkler, sadece

dekor amaçlı değil, dikkat ve öğrenmeye fayda

sağlamak amaçlı ve fonksiyonel olarak seçilme-

lidir. Çocukların dikkat sürelerini uzatmada,

göz yorgunluklarını azaltmada ya da hareket-

lerinin yavaşlamasına etki etmelidir. Bir sınıf

ortamı, bilgi alımını ve akılda tutmayı mak-

simize ederken, katılımı da artırıcı olmalıdır.

Bunu yapabilmenin anahtarı da öğrencileri çok

fazla uyarana maruz bırakmamaktır. Eğer sınıf-

taki mobilyalar renkliyse duvar renklerini daha

sakinleştirici ya da nötr renklerden seçmek

gerekir. Kullanılan sandalyeler, sıralar, masalar

parlak, enerjik renkler değilse duvarlarda ener-

jik bir renk kullanmak yerine asılan materyal-

ler parlak renklerden seçilebilir, duvarlar yine

rahatlatıcı tonlarından oluşmalıdır.