Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  176 / 260 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 260 Next Page
Page Background

el sanatları

174

BARTIN YÖRESEL EL SANATI:

Tel Kırma

Tel kırma işleme tekniği, diğer nakış tekniklerinden çok farklı ve görünüşü

itibari ile de göz alıcı bir işleme çeşididir. Kumaş veya tül kasnağa ger-

ilerek özel iğnesi ile işlenir. İplik olarak kullanılan tel işleme sonunda el ile

bükülerek kırılır. Bu nedenle tel kırma adını almıştır. Desenlerinin lalezar,

süpürgeli, asma yaprağı, değirmentaşı gibi işlemesine göre isimlendirildiği

Bartın’a özellik katan bu el sanatı hem kamu kurum ve kuruluşlarınca hem de

Bartın’da yaşayanlar tarafından yaşatılmakta. Hatta Bartınlı kadınların işlediği

elbiseler, ayakkabılar, çantalar Türkiye’nin ve dünyanın turizm etkinliklerini

dolaşıyor. Yatak örtüsünden fulara, abajurdan gece çantasına kadar pek çok

ürüne uygulanan tel kırma modacıların elinde ise altın çağını yaşıyor.

Geleneksel Türk el sanatlarından Bartın

işi olarak da bilinen tel kırma yapılan

işleme esnasında telin doğası gereği her

adımda kıvrılıp hiçbir şekilde kesici alet

kullanılmadan kendi kendine kırılma-

sından dolayı bu adı alarak günümüze

kadar gelmiştir. Altın, gümüş ve bakır

rengindeki şeritler kullanılarak yapılmak-

tadır. 17. yüzyıldan günümüze ulaşan

bir el sanatı olan tel kırma o dönem

kadınlarının başörtüleri uçuşmasın

diye buldukları bir işlemedir. Dönemin

el sanatkarları tarafından başörtülerin

kenarlarına yapılan motifler, ustaların

ellerinde bulunan tellerle işlenerek

kumaşa ağırlık kazandırmıştır. Sıraları

kolay sayılabilen şifon veya tül gibi delikli

kumaşlara göz nuru ile işlenen motifler

genç kız çeyizlerinin vazgeçilmezlerinden

olmuştur. Zamanla iç ve dış turizmin

gelişmesi sonucu Bartın’a gelen yerli ve

yabancı turistler tel kırmaya büyük ilgi

göstermişlerdir.

BARTINLILARIN İĞNEDEKİ EKMEĞİ

Bartın halkının kendine özgü sanat

anlayışı ile yoğrulup yörenin vazgeçil-

mez bir otantiği haline gelmiş tel kırma

Bartınlıların zevkini, duygu ve düşüncele-

rini, doğayla bütünleşmesini günümüze

taşımaktadır. Gerek işlemesinin zor oluşu

gerekse yapan ustalarının çok az kalması

nedeniyle unutulmaya yüz tutmuş tel kır-

ma 20. yüzyıl sonlarına doğru ise yeniden

hayat bulmaya başlamış ve günlük yaşan-

tımıza girmiştir. Yüzyıllar öteden gelen bu

Türk el sanatı, bugünkü hayat şartlarında

adeta Bartınlıların iğnedeki ekmeği oluyor.

İşlenen tel kırma motifleri hem geleneksel

el sanatlarının yaşamasına katkı sağlıyor

hem de moda ve dekorasyon dünyasına

zenginlik katıyor.

MODA VE DEKORASYONDA

TEL KIRMA ETKİSİ

Tel kırma işi ilk zamanlar çarşaf, kırlent,

yastık örtüsü, bohça ve karyola örtüsü

Her ne kadar siyah tül tercih ediliyor olsa da değişik renkte

kumaş ve tül üzerine gümüş, altın ve bakır tel makaralarla

işleme yapılabiliyor.

Her bir ilmek yanındakinden bağımsız olarak atılıyor ve dikey,

yatay ya da diyagonal kümeler halinde sıralanarak motifi

ortaya çıkarıyor. Tel kırma işlerken kumaş kasnağa geriliyor

ve motif özel iğne ile işleniyor.

Tel kırma genellikle dekorasyon amaçlı parçalara da

uygulanıyor.