Establishe&Sons markaları için limitli sayılarda üre-
tilen masa ve kanepeler de tasarlamış. Tasarladığı
mobilyalar modüler olarak bir araya geldiklerinde
bir bütünlük oluşturuyor. Mimar, aynı zamanda
Sawaya&Moroni için de tasarımlar hazırlıyor.
Ona mimarlık hayatında ilk şans veren Vitra’nın
patronu Rolf Fehlbaum. Vitra’nın 1993 yılında
Almanya’da Weil-am-Rhein bölgesinde konumlanan
İftaiye Merkezi onun ilk bina projesiydi. Vitra’nın
mobilya tasarım ve üretim merkezi olarak planla-
nan bina bir süre itfaiye binası olarak kullanıldı.
Binada itfaiye araçları için yeterli alan olmaması
nedeniyle bugün Vitra tarafından kalıcı sergi alanı
olarak kullanılıyor.
VAR OLAN TASARIMLARI PARÇALARA BÖLÜP
DİYALEKTİK BİR ÇAĞRIŞIMLA
YENİDEN YARATIYOR
Çok farklı bir aileden gelen Hadid, sfenksleri
andıran çehresi, doğulu bakışlarıyla karizmasını
her daim koruyor. Kocaman mücevherler takan,
gösterişi seven mimar ipekli kumaşlara bayılıyor.
Siyahtan vazgeçmeyen Hadid, asimetrik kesimleri
çok seviyor ve Issey Miyake tasarımlarına hayranlık
duyuyor.
İlginç tasarımlara sahip stilettoların da koleksiyonu-
nu yapıyor. Onun tasarladığı ürünler sakız gibi. Asla
düz çizgilere sahip değiller. Dekonstrüktivizm’den
yola çıkarak yaratıyor. Yani Zaha Hadid, var olan
tasarımları parçalara bölerek, bu parçaların kendi
aralarında ve kendileriyle olan ilişkilerini analiz
ederek diyalektik bir çağrışımla yeniden yaratıyor.
Zaha Hadid’in son dönem en dikkat çeken projeleri
arasında XXI. Yüzyıl Sanat Müzesi Roma, Guang-
zhou Opera Binası Guangzhou Çin Halk Cumhuriye-
ti, Haydar Aliyev Kültür Merkezi Bakü Azerbaycan,
Londra 2012 Olimpiyatları için yapılan London
Aquatic Center, Irak Merkez Bankası ve uzay gemisi
biçimindeki Tokyo Olimpiyat Stadyumu ilk akla
gelenler.
tasarımcı
zaha hadid
121
Şeyh Zayed Köprüsü




